HYOL ry

Puheenjohtajan palsta


1/2024: Vaalien supervuosi on alkanut
4/2023: Me olemme HYOL
3/2023: HYOL:n rakenteet luotiin 1960- ja 1970-luvuilla
2/2023: Jäsenkyselyn tulokset ohjaavat HYOL:n strategiaa
1/2023: Tekoäly on jo täällä – entä opetuksessa?
4/2022: Koulutuksen ongelmat johtuvat sen "kehittämisestä"
3/2022: "Se mikä ei tapa, aiheuttaa keskivaikean masennuksen"
2/2022: Historian ja yhteiskuntaopin opettaja ei kavahda Venäjän hyökkäyssotaa
1/2022: Luovuus on rauhan tae
4/2021: Miten historiaa tulisi opettaa?
3/2021: OAJ:n on pyrittävä korjaamaan opetusvelvollisuusjärjestelmä
2/2021: Kenenkään ei tarvitse olla sankarityöntekijä
1/2021: Jonglöörit oikeusvaltiossa
4/2020: Terroristi iski – historiaa ja yhteiskuntaoppia tarvitaan   
3/2020: Nykyasenteet ja uhrimyytti ohjaavat historiakäsitystä
2/2020: Historia ja yhteiskuntaoppi auttavat ymmärtämään kriisejä
1/2020: Kansalaisten taloustaidot ja taloustaitosuunnitelma
4/2019: Rakenteet muuttuvat, muuttuuko pedagogiikka?
3/2019: Teksti vai kuva?
2/2019: "En kannata vuosityöaikaa, kannatan kokeilua"
1/2019: Educa-messujen vaalitentissä kuultua
4/2018: HYOL:n perustamisesta 70 vuotta
3/2018: Humanistisesta tutkimuksesta
2/2018: Historian merkityksestä
1/2018: Mitä on sivistys?
4/2017: Yleispihistävä lukio
3/2017: Topeliaani
1/2017: Saako kesällä kikyillä?
4/2016: Yes but no but
3/2016: Opetussuunnitelmat käyttöön
2/2016: Ex nihilo nihil fit
1/2016: Keittiön kautta
4/2015: Paljon vartijat
3/2015: Lehtorin kesä
2/2015: Pyhä yksinkertaisuus
1/2015: Jatkuu viime numerosta
4/2014: Neulansilmä vasempaan ja sataa oikeaan
3/2014: Iso paha susi ja kolmisenkymmentä porsasta
2/2014: Zen ja lukion uudistaminen
1/2014: Yleissivistys 2.0
4/2013: Tunnit
3/2013: Materian virtaa eli kesäpäivä Hämeessä
2/2013: Kill your darlings - mitä historiassa pitäisi opettaa?
1/2013: Paljon onnea vaan
4/2012: Kohti toista vuotta
3/2012: Suuri puhallus
2/2012: Kolme cowboyta
1/2012: Ilmiöistä
4/2011: Mitä kuuden vuoden aikana puheenjohtajana opit?
3/2011: Raskasta ja keveää
2/2011: Jotain rajaa?
1/2011: Kaikki menee pieleen vai We are the champions?
4/2010: Liian hapokasta?
3/2010: Tietoa on mutta intoa puuttuu
2/2010: Historia - hyötyä vai sydämen sivistystä?
1/2010: Sanomalehti sairastaa, sitä hellikäämme
4/2009: Ei tää mulle kuulu - vai kuuluuko?
3/2009: Politiikka takaisin kouluihin
2/2009: "Onni työssä, onni meissä"
1/2009: Aina on hävikkiä
4/2008: Luotatko minuun?
3/2008: "En tee tätä rahasta...
2/2008: Kevättä rinnassa
1/2008: Merkkivuotta voi juhlia monella tapaa
4/2007: Hyviä ja huonoja uutisia
3/2007: Talous on pop
2/2007: Mitä välii? Historialla on väliä!
1/2007: "It's now or never..."
4/2006: Opettaja puun ja kuoren välissä
3/2006: Opettajia kannattaa kouluttaa
2/2006: Myös historian tunneilla voi hengittää ja saada elämyksiä
1/2006: Meitä riittää joka junaan
4/2005: Kiitos kuluneista vuosista
3/2005: Tasokursseille ehdoton ei
2/2005: Suomeen on saatava yhteiskuntatieteisiin erikoistuneita lukioita
1/2005: Peruskoulun historian opetus pysyy ammattilaisten käsissä
4/2004: Kansalaiskasvatuksen teemavuosi
3/2004: Onko meillä varaa lapsiin ja kouluun?
2/2004: Koulu uudistuu – uudistuuko aineenopettajien koulutus
1/2004: Edunvalvonta on osa HYOL:n toimintaa
4/2003: Muistaa vai unohtaa – kenen totuutta pitäisi opettaa?
3/2003: Opetussuunnitelmien perusteet valmistumassa
2/2003: Ainereaaliin vuonna 2006
1/2003: Opetusalan edunvalvontaa on tehostettava
4/2002: Perjantai-illan huumaa
3/2002: Paluu juurille
2/2002: Ongelmia perusopetuksen tuntien sijoittelussa
1/2002: Yhteiskunnallisten aineiden asema vahvistumassa
4/2001: Nationalismi – hyvä renki mutta huono isäntä
3/2001: Opetussuunnitelmien perusteet uudistuvat
2/2001: Aktivisteja ja terroristeja
1/2001: Tuntijako ja reaalikoe muuttuvat
4/2000: Kenen Eurooppaa opetamme?
3/2000: Äidinkielen asia on meidän asiamme
2/2000: Kansalaistaitoa vai terveystietoa
1/2000: Taloustieto ja talouden taidot osaksi yleissivistystä